Hop til hovedindholdet

7700 Thisted

Konference - Sundhedssang

Arrangementsbeskrivelse

Konferencen er for alle institutioner - private såvel som kommunale, uddannelsessteder, organisationer og foreninger. Alle som er nysgerrige på, hvordan sang og det at synge kan bruges aktivt og konstruktivt i et sundhedsperspektiv.

Vi sætter fokus på de effekter, der ligger gemt i sangen. Glæden, fællesskabet og kreativiteten kender vi alle til, men neden under disse åbenlyse grunde til at udfolde sangen, ligger der sundhedseffekter med stort potentiale.

Mød filmkomponisten, Martin Byrial, Lungekorseksperten; Anne-Mette Strandgaard, Lasse Skovgaard, Phd sundhedsvidenskab og projektmanden bag ”Lyd På”, Christian Steen Noringriis, og kom hjem med masser af energi, ny viden og masse af gode input.

Sundhed har fysiske, psykiske, sociale og eksistentielle elementer og sangen tilbyder noget i dem alle. Konferencen byder ind med dygtige fagpersoner, som hver især vil give jer en særligt vinkel på sangens egenskaber og programmet er både spændende og varieret.

Formålet med konferencen er at sætte fokus på sangens mange gode egenskaber, åbne op for netværk og nye veje hvor kultur og sundhed, kan virke til gavn for alle borgere indenfor sundhed og trivsel.

Konferencen er støttet af KulturKANten og arrangeret af Thy Sangskole i samarbejde med Thisted Kommune, Sangens Hus, Videnscenter for sang og Region Nordjylland.

Udvidet beskrivelse

Mere om programmet og indhold:

Foredrag om Sundhedssang v/Lasse Skovgaard

Lasse Skovgaard er PhD i sundhedsvidenskab.

Derudover er han uddannet musikpædagog, organist og sanger og har bl.a. arbejdet som korleder, akkompagnatør, organist og musiklærer og senest været forskningschef i Skleroseforeningen. Projektleder i Sangens Hus.

”Jeg vil insistere på håbet” fortælling og musik af Martin Byrial, filmkomponist

Byrial er forsanger, pianist samt koncert- og filmkomponist

”Jeg vil insistere på håbet” hedder programpunktet med Martin Byrial, skaberen af ”The Gratitude Concert” som netop har haft urpremiere i år. Et enormt smukt værk komponeret ud fra fortællinger fra folk ramt af svære kroniske sygdomme.

”Fortællinger gi’r os mulighed for at tage reflektionen og kontrollen tilbage, når livet vælter os omkuld…”

”Træk vejret – syng dig sund”, teori og praksis, v/Anne Mette Strandgaard

Fokus på KOL og lungesygdom på en musikalsk måde, der øger livskvalitet og giver forbedret lungefunktion blandt sangerne i koret. Ved hjælp af den rigtige sammensætning af øvelser inden for sangteknik kan en person med KOL lære at kontrollere vejrtrækningen og styrke mellemgulvet.

Anne-Mette Strandgaard er uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorie Aalborg i 2014. Udvikler og skaberen af den musikalske træningsform: "Træk Vejret - Syng Dig Sund".

Workshop ”LYD PÅ” med Christian Steen Noringriis

Projektleder og Seniorkonsulent i Sangens Hus

LYD PÅ er et metodeudviklende projekt som gennem flere år undersøger, hvordan sangaktiviteter kan bidrage til, at borgere som er i kontakt med socialpsykiatrien kan opleve en mere personlig tilfredsstillende livsstil og en øget oplevelse af at have indflydelse på eget liv. Projektet er udviklet i samarbejde med Roskilde Kommune Socialområde, Sangkraftcenteret Roskilde Synger, Sangens Hus samt Videncenter for Sang.

Kl. 15.00               Velkommen

Kl. 15.10               Kort velkomst ved Thy Sangskole, Kristina Brogaard

Kl. 15.15                ”Jeg vil insistere på håb” v/Martin Byrial

Kl. 16.15               Workshop v/Anne Mette Strandgaard